Як без допомоги фахівця дізнатися, чи готова дитина до школи? Які тести і методики зазвичай використовують психологи та приймальна комісія?
Батьки часто просять: «Дайте нам завдання, які пропонують у школах майбутнім першокласникам, і ми підготуємо дітей до тестів». Підготувати, звичайно, можна. Але просто «натаскувати» дитину до тестів — нудно і не завжди ефективно, адже тести у школах різняться. Значно цікавіше разом із дитиною навчатися чогось нового, робити відкриття, досягати нових успіхів.
Для початку визначимо, що дитина вміє, а чого їй ще потрібно навчитися. У цьому нам допоможуть тести-завдання. Тести, звісно ж, для дітей, але проводитимете їх ви, батьки, і підсумки підбиватимете теж самі. Тести прості у використанні й обробці, зрозумілі й цікаві дітям.
ЕКСПРЕС-ТЕСТИ НА ВИЗНАЧЕННЯ ШКІЛЬНОЇ ГОТОВНОСТІ ДИТИНИ
1. ПАМ'ЯТЬ (СЛОВА)
Для початку перевіримо короткочасну слухову пам'ять. Запропонуйте дитині погратися: «Зараз я назву тобі слова, а ти спробуєш їх запам'ятати».
Слід чітко й виразно назвати десять слів: будинок, квітка, літак, хлопчик, ручка, годинник, шишка, бджола, яблуко, олівець.
Оцінювання результатів:
7 і більше слів — високий рівень;
4-6 слів - середній рівень;
1-3 слова - низький рівень.
2. МОТОРИКА
Цей тест допоможе оцінити, наскільки рука дитини готова до письма. Попросіть дитину: «Візьми олівець і обведи лінії по пунктиру в напрямку, що вказує стрілочка».
Оцінювання результатів
Зроблено акуратно, лінія рівна — м'язи руки дитини розвинені добре й готові до того, щоб починати вчитися писати
— високий рівень розвитку моторики.
Лінія досить рівна, але часто виходить за контур пунктиру
— середній рівень розвитку моторики.
Лінія нерівна, часто виступає за пунктир, переривчаста — рука ще не готова до письма, і справа тут зовсім не в старанні малюка — низький рівень розвитку моторики.
3. ЛОГІКА
Це завдання допоможе оцінити рівень логічного мислення дитини. Скажіть їй: «Подивися уважно на картинку. У кожній клітинці намальовані предмети. Як ти гадаєш, якого предмета не вистачає в останній клітинці?»
Оцінювання результатів
Послухайте, як дитина міркує, попросіть її пояснити, чому вона прийняла саме таке рішення.
Правильне розв'язання з поясненням — високий рівень розвитку логічного мислення.
Правильне розв'язання без пояснення — середній рівень розвитку логічного мислення.
Неправильне розв'язання, угадування без обмірковування — низький рівень розвитку логічного мислення
4. ПОРІВНЯННЯ
Уміння порівнювати — необхідна навичка для першокласника.
Запропонуйте дитині порівняти наведені цікаві картинки і знайти між ними п'ять відмінностей.
Оцінювання результатів:
5 відмінностей - високий рівень;
2-3 відмінності - середній рівень;
1 або жодної відмінності — низький рівень.
5. РОЗВИТОК УЯВИ
Розвиток уяви можна перевірити за допомогою такого завдання. Запропонуйте дитині: «Подивися на ці картинки. Забудькуватий художник не домалював їх. Допоможи завершити малюнки й розкажи, що намагався зобразити художник».
Оцінювання результатів
Малюк домалював усі картинки, причому використав багато деталей — високий рівень розвитку уяви.
Малюк домалював усі картинки або три з них, але використав замало деталей — середній рівень розвитку уяви.
Малюк домалював тільки одну картинку або не домалював зовсім — низький рівень розвитку уяви.
6. УЗАГАЛЬНЕННЯ ПОНЯТЬ
Важливо навчити дитину узагальнювати поняття. Зробити це можна навіть без спеціальних вправ. Наприклад, коли ви з дитиною йдете вулицею, можна сказати: «Подивися, от їдуть трамваї, тролейбуси й автобуси. Одним словом це називається транспорт. А от ростуть береза, каштан, липа й верба. Це — дерева».
Щоб зрозуміти, чи вміє дитина узагальнювати, запропонуйте їй таке завдання: «Як можна одним словом назвати те, що намальовано на кожній картинці?»
Оцінювання результатів
Дитина впоралася з п'ятьма-шістьма завданнями — високий рівень узагальнення.
Дитина впоралася з трьома-чотирма завданнями — середній рівень узагальнення.
Дитина впоралася з одним-двома завданнями або не впоралася взагалі — низький рівень узагальнення.
7. ПАМ'ЯТЬ (КАРТИНКИ)
Ще раз перевіримо пам'ять дитини. Тільки тепер попросіть її запам'ятати не слова, а картинки. Скажіть дитині: «Зараз я покажу тобі картинки, а ти спробуєш їх запам 'ятати».
Показуйте дитині картинки впродовж 25 секунд, але не називайте зображене на них. Закрийте їх. Тепер скажіть: «Спробуй пригадати, які картинки ти бачив».
Оцінювання результатів:
7 і більше слів — високий рівень короткочасної зорової пам'яті. 4—6 слів — середній рівень короткочасної зорової пам'яті. 1—3 слова — низький рівень короткочасної зорової пам'яті.
8. УВАГА
А тепер перевіримо, наскільки дитина уважна. Попросіть її: «Бачиш, на картинці намальовані кружечки, трикутники й квадратики. Візьми олівець і викресли тільки кружечки. Будь уважний! Почали!»
Оцінювання результатів
Якщо завдання виконане практично без помилок (1—3 пропущених фігури) і швидко (2 хвилини) — високий рівень розвитку уваги.
Якщо завдання виконане з помилками (більше ніж 3 пропущених фігури) і довше ніж за 2 хвилини — середній рівень розвитку уваги.
Дитина відмовилася виконувати завдання або виконала його з більшою кількістю помилок — низький рівень розвитку уваги.
9. ДІЇ З ІНСТРУКЦІЯМИ
Перевіримо, як дитина вміє діяти за інструкціями. Спочатку запитайте в дитини, де в неї права рука, а де — ліва. Потім поясніть завдання: «Зараз ми з тобою малюватимемо візерунки. Постав свій олівець у точку, яка тут намальована. Я буду говорити тобі, куди вести лінію. Ти рухатимешся по клітинках. Отже, почали!
Одна клітинка вгору. Одна клітинка праворуч. Одна клітинка вгору. Одна клітинка праворуч. Одна клітинка вниз. Одна клітинка праворуч. Одна клітинка вниз. Одна клітинка праворуч. А тепер продовжуй малювати цей візерунок самостійно».
Оцінювання результатів
Якщо дитина точно відтворила потрібний візерунок — високий рівень уміння дотримуватися інструкції.
Візерунок відтворено із помилкою в одній-двох лініях — середній рівень уміння дотримуватися інструкції.
Візерунок відтворено з більшою кількістю помилок або неправильно — низький рівень уміння дотримуватися інструкції.
ОЦІНКА РЕЗУЛЬТАТУ ПРОВЕДЕНОГО ЕКСПРЕС-ТЕСТУ
Щоб було зручно оцінити результати, занотовуйте їх у таблицю картинками.
Що перевіряли? | Високий рівень | Середній рівень | Низький рівень |
Пам'ять (слова) | |||
Моторика | |||
Логіка | |||
Порівняння | |||
Уява | |||
Узагальнення | |||
Пам'ять (картинки) | |||
Увага | |||
Дії з інструкціями |
Висновок батьки можуть зробити самостійно, порахувавши кількість зірочок, квіточок і дзвіночків. Що більше зірочок і менше квіточок та дзвіночків, то краще. Однак, який би результат ви не отримали — не засмучуйтеся і не сваріть дитину. Пам'ятайте! Результати тестів — це лише стимул до нових занять і відкриттів.
Також батьки можуть оцінити рівень «зрілості» дитини за допомогою спостереження і відповідей на спеціальні запитання, розроблені психологом Джеральдін Чейні. Після того як Ви дали відповідь та проаналізували результати, можна провести тести, які використовують дитячі психологи при вступі до школи.
Тести проводять не всі відразу, а в різний час. При цьому обов'язково, щоб у дитини був гарний настрій. Не обов'язково проводити всі запропоновані тести, виберіть кілька з них.
Тест «Чого не вистачає?» (Р. С. Немов)
Завдання: дитині показують 7 малюнків, на кожному з яких не вистачає якоїсь важливої деталі або щось неправильно зображено.
Коментарi