FacebookПідписатися на RSS

НЕБЕЗПЕКИ СУЧАСНИХ МУЛЬТФІЛЬМІВ

Телебачення, радіо, інтернет — це те повсяк­денне тло, від якого ми стаємо психологічно за­лежними.

Помічено, що з часом "теледіти" втрачають природний інтерес до реального життя. Психо­логи стверджують, що телеекран (інтернет) для сучасної дитини — не тільки інформатор, а конструктор картини світу. В свідомості ма­люка відбувається процес переоцінки традицій­ної системи цінностей. І це зумовлює небезпеч­ні духовні підміни — виникає агресія до живих істот, формуються цинізм, байдужість до чужих переживань. Особливо небезпечно те, що діти під впливом того, що бачать, починають вважа­ти насильство нормальною моделлю поведінки. Дитина ніби "відходить" від реального світу, за­нурюючись у фантастичний.

В останні роки стає дедалі більше дітей, які не можуть у дитсадку, а згодом і в школі, сприймати інформацію на слух. Учені вважають, що причина в тому, що цих дітей з раннього дитин­ства "виховував телевізор", тож вони сприймають переважно тільки зорову інформацію. Словесно, логічно, зв'язно відтворити події можуть рідко. Піз­ніше ці діти погано читають у школі, їм важко пере­казувати тексти, творче мислення в таких малюків недостатньо розвинуте, вони схильні до агресії, проявів негативізму.

Отже, як бачимо, продукція "медіаринку" має перебувати під пильною батьківською цензу­рою. Пам'ятаймо: дитина майже всю інформацію сприймає у вигляді образів. З них, як з кубиків, вона і будує свою модель світу.

Повірте, у фільмах про холоднокровних роботів-убивць немає нічого корисного для вашої дитини.

На жаль, не всі сучасні мультфільми відповідають наведеним вимогам. Більшості з них прита­манні певні ознаки, які роблять їх небажаними для перегляду дошкільнятами. Тож, перш ніж пропону­вати дитині переглянути мультфільм, обов'язково перегляньте його самі, зверніть увагу, чи нема у ньому наведених нижче небезпечних моментів.

1. Сюжети мультфільмів надто легкі, розважальні.

Після перегляду сюжет майже відразу забу­вається, отже, не дає "поживи" для осмислення. Некорисність посилює багатосерійність, через яку виникає екранна залежність. Дітям важко від­творити сюжет мультфільму, хоча він нескладний. Вони мають його переглянути кілька разів.

2. Персонажам притаманні якісь особливі надможливості — вони "супер" у різних варіаціях.

Це породжує в дитини відчуття власної непов­ноцінності. Існує навіть такий термін "каучуковий" персонаж. Під дією афектів — радості, гніву, лю­бові — його тіло може "розширюватися" чи "зву­жуватися". У таких персонажів неправдоподібно витягуються руки й сплющується голова, вони можуть закручуватися й розкручуватися, немов спіралі. Виникає педагогічна претензія, претензія серйозна та принципова: спостерігаючи цих пер­сонажів, можна дійти висновку, що вони не відчувають болю. А як же тоді вчити малих жаліти ко­гось, співчувати, пропонувати допомогу?

3. Демонструється і не засуджується девіантна поведінка персонажів.

Персонажів, які порушують загальноприйня­ті правила, ніхто не виховує і не каже їм, що так робити не можна. Демонструються небезпечні для життя, безглузді форми поведінки, сцени неґреч­ного ставлення до людей, тварин, рослин. "Вихов­ний ефект" від таких переглядів першими відчують близькі дорослі у формі цинічних висловлювань, негарних жестів, непристойної поведінки, грубості, навіть бійки з боку дітей. З давніх-давен малюків виховували на позитивних прикладах. Негативні не демонстрували, якщо вже так траплялося, це завжди супроводжувалося належним коментарем, моральною оцінкою.

4. Багато сучасних мультфільмів мають чітко ви­ражену статеву адресацію: для дівчаток, для хлопчиків.

У дошкільному віці такий поділ не має розвивального значення і лише стає перепоною для спілкування і спільних ігор хлопчиків та дівчаток. І дівчаткам, і хлоп'ятам будуть корисніші твори про дружбу, сміливість, любов, гарні вчинки, спільні справи.

5. Зарубіжні мультфільми адресовані старшій віковій аудиторії. Однак батьки пропонують їх малюкам, починаючи з 2-3 років.

Висновок про шкідливість — очевидний.

6. Мовний супровід — надмірний, позбавлений художності.

Персонажі постійно промовляють довгі моноло­ги, коментують найдрібніші події чи поворот сю­жету, свої думки та обговорюють вчинки інших. Мова сучасних супергероїв та їхнього оточення в цілому примітивна, рясніє жаргонізмами, сленго-вими словами та вигуками. Озвучення зарубіжних мультфільмів часто буває занадто манірним із гро­тескними інтонаціями та голосами. Крім того, дуже втомлює текст, який звучить синхронно з мовою персонажа. Це дратує, не сприймається, втомлює слух.

7. Музичний супровід — примітивний, невідповід­ний загальному емоційному настрою, перебігу подій.

Якщо мелодія, що супроводжує сюжет, бідна, то вона й не запам'ятовується дітям, не виконує сво­єї прямої функції — підсилювати сюжет, сприяти розвитку емоційного сприймання дитини. Якщо, до всього ж, вона й не відповідає подіям на екрані, перебиває слова персонажа, це негативно впли­ває на нервову систему, перешкоджає адекватному сприйманню.

Пам'ятайте: існує безліч цікавих і корисних для дитини спільних справ, окрім тих, що пов'язані з інтернетом або телебаченням.

Наприклад, можна разом щось зліпити чи на­малювати: тато чи мама ліпить тулуб зайця, а дитина — голову, вуха, хвостик. Погортайте разом улюблені книжки, розгляньте ілюстрації, сімейні фотографії. Побувайте в музеї, театрі, на виставці або просто погуляйте. Разом піклуйтеся про хат­ню тваринку, доручивши дитині посильні для неї справи (малюк може мити посуд для тваринки, насипати корм). Спільні прогулянки з тваринкою зближуватимуть дитину й батьків. Єдине, що тре­ба обговорити заздалегідь, це правила, за якими варто діяти, вигулюючи домашнього улюбленця.

Ми розуміємо: те, про що ми говорили в цій статті, вимагає від батьків певних зусиль, праці, часу. Однак, доклавши їх, ви зможете захистити дитину від інформаційних потоків, які не дають доброї поживи ні розуму, ні серцю, руйнують Духовне здоров'я.

Будемо реалістами: зовсім уникнути медіасередовища сьогодні неможливо. Тож давайте разом виховувати у дітей культуру користування інфор­мацією.

ЯК ВПЛИВАЄ РЕКЛАМА НА ДИТИНУ?

На жаль, багато батьків для своїх дітей показують не кращий приклад для наслідування. Адже ні для кого не секрет, що в багатьох сім'ях є телевізор в кожній кімнаті і на кухні, де мама щодня подовгу дивиться ток-шоу або серіали, а тато, в вітальні повернувшись з роботи, тут же вмикає телевізор і дивиться улюблений канал. А у вихідні тато може цілий день пролежати на дивані, перемикаючись з одного каналу на інший, а мама на кухні під телевізор готує і миє. У таких сім'ях дитині нічого не залишається, як сидіти перед телевізором і дивитися незліченні рекламні ролики.

Особливо їм подобаються ті кадри, де головними героями реклами є діти або персонажі з мультфільмів. Маленькі діти дуже швидко засвоюють інформацію, яка запам'ятовується ними на все життя. Це знають рекламодавці і спеціально створюють рекламу, спрямовану на дітей з яскравими веселими картинками, смішними героями за участю дітей, героїв мультфільмів і тварин. При перегляді такої реклами діти завмирають перед телевізором, відвести їх від екрану часом просто неможливо. А якщо батьки вимикають телевізор під час рекламного ролика, діти починають вимагати включити його і голосно плачуть.

З реклами діти з маленьких років твердо засвоюють, що людина може стати щасливим, купивши новий стільниковий телефон, здоровим - випиваючи баночку йогурту або склянка консервованого соку, сильним - з'ївши батончик Снікерса або пачку чіпсів, красивим - скориставшись кремом від зморшок або засобом від прищів. Такі рекламні ролики підривають здоровий спосіб життя, відволікають увагу дітей від істинних цінностей життя, яким хочуть навчити своїх дітей батьки. Адже рекламуються в основному напівфабрикати, якими треба перекусити при першому відчутті голоду і газованої води, які швидко втамовують спрагу і дають заряд бадьорості на цілий день.

Діти чудова аудиторія для рекламодавців, Вони не пропадають цілими днями на роботі і якщо їх привчити до перегляду телевізора, то, відвідуючи магазин, разом з батьками вони будуть вимагати чупа-чупси, шоколадні батончики, іграшки, йогурти, жуйки, рекламу яких бачили по телевізору. А вже з п'яти років у багатьох дітей є свої кишенькові гроші. Щоб збільшити ефект впливу реклами на незміцнілі дитячі уми, до створення реклами залучаються багато психологів, соціологів і фахівців з дитячого розвитку. Успіхи їх наявності, а як же поступати батькам? Як захистити своїх дітей від впливу реклами?

Психологи вважають, що на формування погляду на рекламу у дітей молодшого віку дуже важливе ставлення до неї їхніх батьків. Батьки повинні більше спілкуватися зі своєю дитиною і пояснити йому, що реклама це лише спроба нав'язати чужу думку і до неї треба ставитися вибірково. Що є речі, які деякі дядьки й тітки не можуть продати, тому вони їх показують по телевізору, щоб купили їхні діти, які ще не розуміють, що вони не можуть бути корисними для їхнього здоров'я.

Батьки повинні своїм прикладом показувати дитині, що життя не складається лише з роботи і телевізора. Дозувати час перебування біля телевізора треба починати, перш за все, з самих, нехай телевізор не перетворюється для вашої родини на єдиний спосіб проведення часу. Разом з дитиною придумайте цікаві для нього заняття, читайте книги, грайте і гуляйте на свіжому повітрі. Знайомити дітей з телевізором рекомендують, починаючи з 3-х років, а до цього можна дивитися мультики по DVD. Дітям старше трьох років дозволяйте сидіти за телевізором 20-40 хвилин у відведений для цього час. Коли йде небажана для перегляду малюка реклама, вимикайте непомітно для дитини звук. Картинки без звуку дивитися нецікаво. Можна відвернути увагу дитини якимось цікавим заняттям.

Для маленької дитини все, що відбувається на екрані сприймається, як справжнє, вона ще не здатна відрізнити правду від вигадки. Тому образи головних героїв рекламних роликів вони копіюють як модель поведінки. А в рекламі найчастіше це негативні образи, які діють на догоду своїм бажанням. Людина з реклами зазвичай страждає розладами шлунку, застудами, карієсом, запахом з рота, лупою і недоліком грошей. А дістати гроші, легко і просто, достатньо для цього оформити кредит або виграти приз. Про те, що гроші треба заробити в рекламах не показується. Але реклама все ж має і деякі плюси. Вона дає дитині інформацію про те, що зараз модно і розвиває пам'ять дитини. Діти легко запам'ятовують фрази з рекламних роликів і повторюють їх. Завдання батьків - постаратися, щоб ці цитати і фрази не нашкодили розвитку психіки і відношенню до його життя.

Кiлькiсть переглядiв: 297

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.