НЕ ХОЧУ!..
Ось вона, справжня педагогічна проблема, на яку натрапляють майже всі батьки, вихователі, учителі. Ось вони, два слова, яких бояться мами і татусі. «Не хочу!» — чуємо ми від дитини. І всі наші суперметоди виховання можуть стати абсолютно неефективними, тому що малюк уперто повторює своє «не хочу». Не допомагають умовляння, строгі окрики, фізичні покарання, обіцянки купити іграшки або солодощі.
Що ж робити? Чи можна якось впоратися з дитячим нехотінням? Чи можна зробити щось, щоб передбачити проблему? Як поводитись батькам, якщо дитина все-таки уперлася і категорично не хоче робити те, чого від неї хочуть?
Спочатку з'ясуймо, чи має право дитина чогось хотіти чи не хотіти? Складається таке враження, що дорослі навіть думки не допускають, що малюк може не захотіти їсти або спати, гуляти, читати... (далі за списком). З чим зазвичай бувають проблеми? З прибиранням іграшок ,їжею або заняттями. А тепер згадаймо будь-який день зі свого дорослого життя. Вам завжди хочеться йти на роботу? Вставати вранці? Готувати їжу? Йти до магазину? Якщо ми будемо чесними самі із собою, то зізнаємося, що найчастіше нам не хочеться робити багато повсякденних справ. Час від часу ми себе пересилюємо і примушуємо, а іноді просто чогось не робимо. Так чому ж ми вимагаємо від малюків того, чого самі не виконуємо? Дитина — така ж людина, як і ми. Зі своїм бажанням або небажанням, чимось улюбленим або нелюбимим. І якщо ви не зважатимете на дитячі переваги, а домагатиметесь з-під палиці виконання своїх вимог, то виховаєте невпевнену в собі, несамостійну людину.
Не завжди дитяче «не хочу» зумовлене лінощами або примхами. Навіть навпаки: найчастіше це ніяк не пов'язано з лінощами або бажанням потріпати батькам нерви. Слід враховувати той факт, що діти переживають певні вікові кризи, які нерідко супроводжуються відмовами виконувати вимоги дорослих і діяти по-своєму. Але якщо ви наполягатимете на своєму, «ламаючи» непокірну дитину, то отримаєте або ще більший протест, або слухняного малюка-робота.
Як поводитись дорослим у кожній окремій ситуації, коли дитина відмовляється щось робити і говорить «не хочу»? Пропонуємо вам прості рішення для найпоширеніших випадків.
НЕ ХОЧУ ЇСТИ!
Поки ваша дитина ще зовсім мала, найчастішим «не хочу» стає відмова від їжі. Чому малюк не хоче їсти? Ось декілька очевидних причин.
■ Він не голодний.
■ У нього немає апетиту.
■ Він не хоче їсти саме ту страву, яку ви йому пропонуєте.
■ Він звик їсти під «мультики», а зараз мультиків немає.
■ Він не любить їсти сам.
Насправді дорослі вимірюють дитяче відчуття голоду власним відчуттям повноти шлунка. У малюка все інакше. Йому не треба з'їдати багато їжі, щоб насититися, а досить набрати потрібну кількість калорій. Тому не давайте дитині величезну тарілку каші, краще продумайте збалансоване меню, у якому буде все необхідне: білки, жири і вуглеводи, вітаміни і мінерали. Дослухайтеся до того, що говорить малюк. І якщо він намагається вам сказати, що не голодний, напевно, він ще справді не зголоднів. Краще трохи почекати, щоб дитина вже напевно поїла з апетитом, ніж кричати і сваритися, вимагаючи від неї чистої тарілки.
Інша справа — якщо ви бачите, що в дитини постійно знижений апетит. Тоді треба більше гуляти, навантажувати малюка фізично (більше ходити пішки, плавати, бігати, займатися спортом). Не дозволяйте дитині перебивати апетит у перервах між їжею. Печиво і цукерки дають відчуття ситості, але приносять мало користі.
Харчові переваги малюка однозначно треба враховувати, оскільки дитячий організм вибирає саме те, що може засвоїти, і те, що йому корисне. Дитина не любить помідори? Краще запропонуйте огірки, перець, буряк, моркву, але не намагайтеся силоміць нагодувати тим, чого дитячий організм не приймає.
Дитина відмовляється від їжі, вимагаючи мультфільм? Це погана ідея привчити малюка добре їсти «під телевізор». Окрім залежності від телевізора, яка виробляється дуже швидко, ви не отримаєте нічого хорошого. Тому не вдавайтесь до таких заходів. Усе закінчиться тим, що без мультика дитина відмовлятиметься їсти взагалі.
Якщо малюк говорить «не хочу їсти», коли він сам, і при цьому чудово їсть за спільним сімейним столом або в компанії з іншими малюками, скористайтеся цим. Багато дітей вважають за краще їсти в компанії, і навіть їхній апетит може змінюватись залежно від того, з ким вони обідають. Встановлюйте час обіду так, щоб дитина могла їсти з кимсь разом: з вами, братиками і сестричками.
НЕ ХОЧУ СПАТИ!
Відмова лягати спати — ще одна велика проблема в багатьох родинах. Причини цього «не хочу» можуть бути такі.
■ У дитини немає режиму дня.
■ Малюк перед сном зайнятий надто активною діяльністю (телевізор, шумні ігри, комп'ютер), і йому складно перейти до сну.
■ У сім'ї немає правил гри.
■ У дитини багато страхів, і вона просто боїться лягти спати.
Вчимося розв'язувати такі проблеми. Якщо в дитини є більш-менш чіткий режим дня (а це дуже важливо для нормальної роботи її нервової системи), то проблеми зі сном виникають рідко. Подумайте, чи правильно побудований розпорядок дня вашого малюка, чи досить у нього часу для відпочинку, чи не занадто великі навантаження. Намагайтеся зробити так, щоб дитина лягала спати не надто пізно, могла відпочити вдень, а вранці не спала до півдня.
Якщо дитина перед сном грає в активні і галасливі ігри, сидить перед телевізором або віддає перевагу комп'ютерним іграм, їй буде дуже складно переключитися на іншу діяльність. Нервова система малюка в такому разі перезбуджена. Забезпечте йому спокійний час як мінімум за годину-півтори до сну. Спокійна прогулянка, читання вголос, колискові у виконанні мами або тата — ось те, що треба. І тоді малюк не вередуватиме, відмовляючись спати, а спокійно засне. Крім того, дуже важливе спілкування батьків з дитиною перед сном. Адже іноді малюки відмовляються йти спати, тому що залишаються наодинці, а це їм не дуже подобається.
Якщо в дитини багато страхів, у тому числі страхи темряви, страшних казкових героїв, вона відмовлятиметься спати лише тому, що боїться залишатися в темній кімнаті на самоті зі своїми тривогами. У такому разі вмикайте нічник, щоб розсіяти темряву. Не зачиняйте двері до дитячої кімнати. Дайте дитині можливість брати з собою в ліжко м'які іграшки. Сидіть поряд, поки малюк не засне. Якщо страхи занадто нав'язливі, зверніться до дитячого психолога.
НЕ ХОЧУ ВЧИТИСЯ!
Ми починаємо навчати своїх дітей змалку. Читання і лічба, знайомство з навколишнім світом — ігри поступово переростають у повноцінні заняття. Саме тоді й можна почути те саме жахливе «не хочу!».
Чому таке трапляється?
■ Дитині нудно, тому що завдання занадто легкі.
■ Їй нецікаво, тому що заняття мають навчальну, а не ігрову форму.
■ Ви вибрали недоречний час для занять.
■ Ви поводитеся занадто жорстко, і дитина боїться помилитися.
Якщо ви вибрали нецікавий або занадто легкий матеріал і малюк виконує завдання без зусиль, то незабаром він відмовлятиметься займатись. Вибираючи матеріал для занять, керуйтеся особливостями віку. Завдання мають бути короткими, не дуже простими (це можна визначити методом проб), але і не монотонними (як, наприклад, написання паличок або розфарбовування величезної картинки).
Якщо ви займатиметеся з дошкільником так, як зазвичай навчають дітей у школі, то він відмовлятиметься від цього. Річ у тому, що малюкам складно всидіти на місці занадто довго. П'яти-, шестирічні малюки утримують увагу протягом лише 7 хвилин, а потім їм потрібна перерва або зміна виду діяльності. Крім того, дітлахи люблять, коли заняття мають цікавий сюжет або проходять як гра. Висновок: грайте з дитиною, якщо хочете чогось навчити її.
Найкраще займатися з дитиною вранці, коли вона вже прокинулась, але ще не встигла втомитись. Увечері або після ситного обіду в малюка навряд чи буде висока працездатність. Не можна переривати захопливу гру і кликати дитину займатися. Навряд чи в неї буде бажання читати або писати, адже ви відволікли її від чогось дуже цікавого. Краще вибирати час, коли малюк ще не почав грати з іграшками, але попередити про те, що ви займатиметеся, треба заздалегідь.
Ви вже займалися з дитиною раніше, але тепер помічаєте, що вона намагається уникати заняття, всіляко відмовляється? Проаналізуйте свою поведінку під час занять. Подумайте, чи не були ви занадто строгі, чи не кричали на дитину, якщо вона чогось не зрозуміла або зробила щось неправильно. Ймовірно, малюк відчуває страх і не хоче більше займатися саме тому, що заняття для нього є серйозним стресом. Спробуйте поводитись інакше. Хваліть дитину за старанність, за те, що сьогодні в неї виходить краще, ніж учора. І заняття для дошкільника стане бажаним і цікавим.
НЕ ХОЧУ ГУЛЯТИ!
Коментарi